Hodžova 26
949 01 Nitra
Tel.: 037/7418 942, 6503 667
Fax: 037/6410 123, 6578 082
ek@eknitra.sk
e-kasa klient
E-kasa klient
Základné pojmy:
ERP = elektronická registračná pokladnica
Zariadenie na evidenciu tržieb v hotovosti, ktoré je možné používať najneskôr do 30.6.2019.
PEKK= pokladnica e- kasa klient
a) VRP = virtuálna registračná pokladnica
Služba, „program“, ktorý poskytuje zdarma FRSR. Ide o aplikáciu, ktorú je možno stiahnuť do mobilu alebo počítača a používať pri evidencii tržieb v hotovosti. Na tlač dokladov je možno použiť akúkoľvek tlačiareň ktorá, dokáže vytlačiť doklad s QR kódom. VRP možno používať aj po termíne 30.6.2019.
b) ORP= on-line registračná pokladnica
Súbor pokladničného programu, chráneného dátového úložiska, hardvérových prostriedkov, ktoré zabezpečujú komunikáciu so systémom e-kasa prostredníctvom integračného rozhrania.
Ide o pokladnicu akú sme poznali doteraz ale s on line pripojením na server FRSR.Podnikateľ ORP môže používať od 1.4.2019, najneskôr však musí prejsť na ORP do 1.7.2019 (ak nevyužije možnosť používať VRP)
Postup pri ukončení používania ERP a prechod na ORP alebo VRP:
1. Zistiť či je možné „starú“ ERP prerobiť na ORP alebo bude potrebné kúpiť novú,
prípadne zvážiť či nebude postačovať na evidenciu tržieb VRP
2. Požiadať o pridelenie kódu pre novú VRP alebo ORP
Je potrebné elektronicky poslať žiadosť na FRSR o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient: ŽIADOSŤ o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient ZoPKEKKv19_1
V žiadosti sa vyznačí či žiada o pridelenie kódu VRP alebo ORP. Uvedie sa obchodné meno, adresa predajného miesta a predmet činnosti SK NACE. Ak sa žiada kód pre VRP musí si určiť aj PIN.
Upozorňujeme, že ak sa v žiadosti vyznačí, že ide o prenosnú pokladnicu bude osoba obsluhujúca pokladnicu musieť pri práci s pokladnicou posielať údaj o lokalizácii pokladnice - GPS, alebo adresa umiestnenia , číslo vozidla(EČV) ak je umiestnená v aute.
3. Zabezpečiť výber fiskálnej pamäte zo starej ERP
Ukončenie prevádzky “starej” ERP je potrebné vykonať v súčinnosti so servisnou organizáciou Je potrebné zabezpečiť výber fiskálnej pamäte z ERP a zálohovanie a uchovanie dát (§ 9 a § 15 zákona o ERP). Ak sa dané zariadenie ERP nebude prerábať na ORP, potom stačí aby zásah servisnej organizácie bol hocikedy po 1.7.2019, ale musí byť zaznamenaný v knihe pokladnice.
Podnikateľ je povinný:
požiadať servisnú organizáciu o ukončenie prevádzky ERP (pre tento úkon podnikateľ nie je viazaný zákonnou lehotou),
uchovávať vybratú fiskálnu pamäť do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane,
potvrdiť podpisom do knihy ERP prevzatie dátového média,
uchovávať dátové médium, na ktorom sú uložené údaje z fiskálnej pamäte do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane,
archivovať knihu ERP desať rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom bol vykonaný posledný záznam (§ 13 ods. 2 zákona o ERP).
Údaje z fiskálnej pamäte je potrebné archivovať do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň , čo je 5 rokov (do 31.12.2025) alebo 7 rokov (do 31.12.2027) v prípade ak bola umorená strata.
Daň ani rozdiel dane nemožno vyrubiť po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na uplatnenie sumy podľa osobitných predpisov. Ak ide o daňový subjekt, ktorý si uplatňuje odpočítanie daňovej straty, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí siedmich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie, v ktorom bola táto daňová strata vykázaná.
4. Oznámiť ukončenie prevádzky starej ERP
a) Oznámenie o ukončení prevádzky na tlačive žiadosti o pridelenie kódu pokladnice
Je potrebné oznámiť ukončenie prevádzky “starej” ERP na DÚ .Môže sa tak urobiť súčasne so žiadosťou o pridelenie kódu novej PEKK( uvedenej v bode 2)- ŽIADOSŤ o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient ZoPKEKKv19_1(§15 ods. 6 písm. c). V žiadosti na strane 3 sa vyznačí, že okrem pridelenia kódu novej pokladnici sa žiada zrušiť prevádzku vybranej pokladnice, alebo všetkých pokladníc k termínu 30.6.2019, následne už nie je potrebné predložiť DÚ knihu pokladnice .
V žiadosti o pridelenie kódu PEKK môže podnikateľ uviesť dátum ukončenia prevádzky ERP bez ohľadu na to, či servisná organizácia už reálne ukončila prevádzku danej ERP, t. j. bez ohľadu na vykonanie úkonov podľa § 15 ods. 1 a ods. 3 zákona o ERP.
Podľa § 15 ods. 2 zákona o ERP je podnikateľ povinný oznámiť ukončenie prevádzky ERP ktorémukoľvek daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní nasledujúcich po ukončení jej prevádzky. Daňový úrad ku dňu podľa prvej vety zruší daňový kód ERP; túto skutočnosť zaznamená do knihy ERP a záznam potvrdí odtlačkom pečiatky a podpisom zamestnanca daňového úradu s uvedením jeho mena a priezviska. S účinnosťou od 01.04.2019 v § 15 ods. 2 zákona o ERP je na konci doplnená veta: „Postup podľa prvej vety a druhej vety sa neuplatní, ak podnikateľ v žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient podľa § 7a daňovému úradu oznámi daňový kód elektronickej registračnej pokladnice, ktorej prevádzka bola alebo bude ukončená k dátumu uvedenému v žiadosti.
b) Zrušenie daňového kódu ERP zo úradnej moci k 1.7.2019
Ak podnikateľ používa ERP do 30.6.2019,nemusí oznamovať zrušenie a nemusí isť na DÚ.( Používa znamená aj , že je k dispozícií na použitie, i keď napr. reálne žiadne tržby sa na nej nemusia evidovať)
Po 1.7.2019 vykoná iba ukončenie používania ERP, s tým, že požiada servisnú organizáciu o jej ukončenie. Servisná organizácia vyberie fiskálnu pamäť dá údaje na dátové médium a do knihy ERP zapíše dátum ukončenia.
V tomto prípade podnikateľ nie je povinný sa dostaviť a DÚ predložiť knihu ERP.
DÚ zruší DKP z úradnej moci, t.j. automaticky k 1.7.2019.
c) Vyradenie ERP pred 30.6. 2019
Ak sa stará ERP ruší v čase od 1.4.2019 do 30.6.2019 a podnikateľ nevyužije možnosť, ktorá je popísaná v písm.a), musí v lehote do troch dní poslať oznámenie o ukončení používania ERP a musí absolvovať návštevu DÚ a predložiť knihu ERP.
Táto možnosť je napríklad za situácie, že podnikateľ má k 1.4.2019 evidovanú ERP a aj VRP. Rozhodne sa, že ERP nebude prerábať a dané zariadenie zlikviduje. Zavolá servisnú organizáciu, ktorá vyberie fiskálnu pamäť. Následne musí podnikateľ absolvovať návštevu DU s knihou pokladnice.
Podľa § 15 ods. 2 zákona o ERP je podnikateľ povinný oznámiť ukončenie prevádzky ERP ktorémukoľvek daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní nasledujúcich po ukončení jej prevádzky. Daňový úrad ku dňu podľa prvej vety zruší daňový kód ERP; túto skutočnosť zaznamená do knihy ERP a záznam potvrdí odtlačkom pečiatky a podpisom zamestnanca daňového úradu s uvedením jeho mena a priezviska.
5. VRP
Ak podnikateľ žiadal o pridelenie kódu pre VRP, tak poštou dostane obálku s prístupovými údajmi (login a heslo).Po zadaní údajov a zmene hesla je VRP ihneď možno používať.
Vo VRP si používateľ nastaví iba formát tlače, možnosti platby cudzou menou, dodatočné texty, špecifický text, formu zľavy a tovarové položky.
Pre tovarové položky je možné využiť import pripraveného zoznamu tovarov a služieb (formát, csv, xlsx, xml).
6. ORP
Ak podnikateľ žiadal o pridelenie kódu pre ORP musí si z portálu FRSR stiahnuť identifikačné a autentifikačné údaje. Nachádzajú sa v časti : autorizované služby>eKasa>ekasa zóna
Identifikačný balíček je vytvorený automaticky ku každej ORP. Stačí si ho len stiahnuť.
Autentifikačný balíček je tvorený ku každej ORP na požiadanie. Forma: tzv. “on-click” cez e-kasa zónu podnikateľa.
Zadáva sa kód ORP (výberá sa zo zoznamu) a heslo (zapamätať).
Generovanie autentifikačných údajov má prebiehať do 5 min. V prípade problémov je potrebné sa obrátiť na CallCentrum FS.
7. Nahratie identifikačných a autentifikačných údajov do ORP
Po vygenerovaní si oboch sád údajov, stačí tieto údaje stiahnuť a importovať do ORP.
Údaje sa stiahnu do xml súboru.
Súbor sa nahráva podľa inštrukcií výrobcu ORP, alebo s pomocou “servisnej organizácie”.
Po nahratí týchto údajov je potrebné už len nastaviť položky predaja.
Samozrejmosťou je nutnosť pripojenia k internetovej sieti.
Po nahratí týchto údajov je potrebné už len nastaviť položky predaja.
Samozrejmosťou je nutnosť pripojenia k internetovej sieti.
- e-kasa postup.DOCX Veľkosť dokumentu: 0.88 MB